Araç Değer Kaybı Nedir?

Meydana gelen bir kaza sonrası aracın kaza öncesi hasarsız ikinci el piyasa değeri ile kaza meydana geldikten ve tamir edildikten sonraki ikinci el piyasa değeri arasındaki farka araç değer kaybı denmektedir . Araç değer kaybı tazminatı belli koşulların sağlanması şartı ile geri alınabilmektedir .

Araçta meydana gelen değer kaybının alınabilmesi için ;

  1. Kazanın çift taraflı olması
  2. Kazada %100 kusurlu olunmaması
  3. Kaza sırasında araçta bir hasar oluşmalı ve bu hasarın onarılması
  4. Parçaların daha önce başka bir kaza nedeni ile onarılmamış olması

şartları gerekmektedir.

1. Kazanın çift taraflı kaza olması

Öncelikle bir değer kaybından bahsedilebilmesi için aracınızın çift taraflı bir trafik kazasına karışmış olması gerekmektedir. Tek taraflı olan, kendi başınıza yaptığınız kazalar; duvara sürtme, ağaca  veya direğe çarpma ve benzeri kazalar değer kaybı kapsamına girmemektedir.

2. Kazada %100 kusurlu olunmaması

İkinci husus gerçekleşen kazada %100 yani tam kusurlu olmamanız gerekmektedir. Kazaya tamamen siz sebebiyet vermişseniz, diğer araç ve kişilerin oluşan kazada bir kusuru yoksa yine değer kaybından söz edilemez. Çünkü herkes kendi kusuru oranında verdiği zarardan sorumludur.

3. Kaza sırasında araçta bir hasarın oluşması ve onarılması

Üçüncü husus gerçekleşen kazada aracınızda bir hasarın meydana gelmesi ve bu hasarın onarım işlemleri sonucunda giderilmiş olması gereklidir. Onarım işlemi görmeyen hasar nedeniyle de değer kaybı alınamayacaktır. Değer kaybı hesaplamasında yapılan onarım işlemlerine ilişkin bilgi ve belgeler oldukça önemlidir. Bunların düzgün bir şekilde toplanması  ve ibrazı önemlidir.

4. Parçaların daha önce başka bir kaza nedeni ile onarılmamış olması

Dördüncü husus onarım işlemi gören parçaların daha önce başka bir kaza nedeniyle hasar görmemiş ve onarım işlemine tabi tutulmamış olması gerekmektedir.  Aracın ilgili parçası ilk kazasında onarım gördüğü için zaten değer kaybı yaşamıştır. Tabi ki aracın ikinci, üçüncü ve diğer kazalarında farklı parçalarının hasar görerek onarıma tabi olması durumunda yeniden değer kaybı gündeme gelmesi mümkündür.

5. Aracın km’si

Bir diğer husus olan kilometre sınırı Mart 2020’ye kadar mevcuttu. Ancak Trafik Sigortası Genel Şartları üzerinde yapılan değişiklikle bu kilometre sınırı kaldırılmıştır. Sonuç olarak her yaş ve kilometredeki araç için değer kaybı talebinde bulunulması söz konusu olabilmektedir.

6. Aracın yaşı

Trafik kazası sebebiyle araçta meydana gelen değer kaybının hesaplanmasında öncelikle söz konusu aracın modeli, yılı, kilometresi, hasar miktarı ve geçmiş hasar kayıtları etkili hususlardandır. Bununla birlikte kazanın oluş şekli bakımından yukarıda belirtildiği üzere kusur dağılımları da önem arz etmektedir.

Değer kaybının belirlenmesinde yanlış bilinenin aksine, araç yaş sınırı bakımından herhangi bir sınır bulunmamaktadır.